Okiem farmaceuty. 4 porady nt. odporności w czasach epidemii

29 kwietnia 2020
sport, ruch, siła, odporność

Mijają kolejne tygodnie, odkąd zmagamy się z pandemią i związanymi z tym licznymi niedogodnościami. Pozostawanie w czterech ścianach dla wielu osób nie jest łatwe. Spytaliśmy farmaceutę, mgr Pawła Kuryła, o kilka wskazówek w jaki sposób można zadbać o siebie w tym trudnym czasie.

  1. Bądź aktywny na co dzień – bo lepiej mniej, a częściej niż w ogóle

Nie musimy oczywiście ćwiczyć z taką intensywnością i zapamiętaniem jak zawodowcy, ale warto poruszać się chociaż trochę. A jeśli brakuje wam po prostu wyjścia na siłownię, pływalnię lub salę fitness, spróbujmy choć raz czy dwa razy w tygodniu poruszać się na balkonie czy chociaż przy otwartym oknie. Nie zarzucajmy całkowicie naszych przyzwyczajeń, a starajmy się je podtrzymywać po prostu na tyle, na ile pozwolą nam warunki.

  1. Racjonalnie się odżywiaj

Zbilansowana i bogata w zróżnicowane składniki dieta pozwoli zachować Wam wasz organizm w lepszym zdrowiu i formie, niż jakiekolwiek preparaty farmakologiczne i suplementy. Oczywiście nie zaszkodzi osobom często przeziębiającym się brać któryś z wyciągów z rekina, kwasów omega 3, czosnku czy przez krótki czas, około tygodnia do 10 dni zażywać preparat z jeżówki. Trzeba jednak zawsze pamiętać, że o wiele lepiej wprowadzić do diety naturalne składniki jak miód czy świeże owoce, niż łykać tabletki czy krople.

  1. Ogranicz wielkość spożywanych posiłków

Przede wszystkim pamiętajcie, że mniej się ruszacie. W większości przecież obecnie siedzicie, pochodzicie po mieszkaniu, wyjdziecie na balkon, więc nie macie, aż takiego wydatku energetycznego jak wcześniej. Nie będziecie mieli gdzie i kiedy tego spalić. Nie rezygnujcie więc może z rekomendowanych przez dietetyków pięciu zbilansowanych posiłków dziennie (3 większych i dwóch mniejszych), ale ograniczcie spożywane ilości.

  1. Zadbaj o swoją kondycję psychiczną

Dbaj o kontakt z rodziną, przyjaciółmi i znajomymi. Z domownikami bawcie się i ćwiczcie wspólnie. Sprawiajcie też sobie proste przyjemności. Może będzie to gorąca kąpiel, ciekawa lektura, Wasza ulubiona muzyka, rodzinne gotowanie albo ćwiczenia rozciągające i relaksujące. Róbcie to, co pozwala Wam złapać oddech, a poczujecie fizyczne i psychiczne odprężenie.

I najważniejsze: po prostu o siebie dbajcie!

Beata Kurył