Dieta bezmięsna a ćwiczenia fizyczne #zostańwdomuAktywnie

6 kwietnia 2020
dieta bezmiesna

Okres domowej kwarantanny to dobry na czas wprowadzenie zmian w codziennym sposobie żywienia oraz testowanie nowych diet. Jednym z rozwiązań jest zastąpienie mięsa produktami pochodzenia roślinnego.

Diety bezmięsne są coraz częściej stosowane przez sportowców (amatorów i wyczynowców). Podkreślają oni szereg zalet: szybszą regenerację, poprawę wytrzymałości oraz redukcję zbędnej tkanki tłuszczowej. Kto wie, czy takie rozwiązanie nie będzie miało wkrótce również podstaw ekonomicznych i pozwoli nam na zabezpieczenie się na czas, w którym szeroki dostęp do produktów mięsnych może zostać ograniczony lub po prostu cena mięsa poszybuje w górę.

Czym jest dieta roślinna?

Do diet roślinnych zaliczamy te, które w znacznym stopniu bazują na produktach roślinnych. Jest to między innymi dieta wegańska i wegetariańska.

Dieta wegańska zakłada wykluczenie wszystkich produktów odzwierzęcych, natomiast dieta wegetariańska dopuszcza jedzenie produktów mlecznych i jajek. Obydwie diety wymagają zwrócenia uwagi na kilka składników, które w tych sposobach odżywiania, szczególnie u sportowców mogą być niedostatecznie zapewnione.

Dieta wegetariańska a wydolność sportowców

Sposób żywienia ma bardzo duży wpływ na jakość wykonywanych treningów i możliwości wysiłkowe, wspomaga przy procesie regeneracji między treningami, zmniejsza ryzyko chorób. Do tej pory tak naprawdę nie ma zbilansowanej diety odpowiadającej zapotrzebowaniu każdego sportowca, gdyż różnią ich potrzeby żywieniowe. Ważne jest, by uzupełniać białko, które jest fundamentem niezbędnym do budowy mięśni. Dodatkowo należy zadbać o odpowiednie nawodnienie, aby zapobiec odwodnieniu o czym przeczytacie w poprzednim moim wpisie.

Białko roślinne kontra białko roślinne

Do białek pełnowartościowych (zawierających wszystkie aminokwasy egzogenne  tj. pozyskane z pożywienia) zaliczane są  produkty odzwierzęce tj. jaja kurze, mleko, mięso, ryby i sery oraz soja jedyne pełnowartościowe białko roślinne.

Białka roślinne są mniej wartościowe, gdyż są uboższe w aminokwasy. Za najcenniejsze białka roślinne uznaje się rośliny strączkowe: soję, fasolę, groch, ciecierzycę. Strączki, poza znaczną zawartością białek, wraz z orzechami są kluczowym źródłem lizyny.

Żelazo

Wykluczenie z diety produktów pochodzenia zwierzęcego może przyczynić się do anemii. Cennym źródłem żelaza dla wegan są produkty pełnoziarniste, chleb razowy, rośliny strączkowe, orzechy, zielone warzywa, nasiona oraz suszone owoce.

W obecnych czasach coraz więcej ludzi przechodzi na dietę wegańską, jako że sportowcy wyczynowi na diecie roślinnej osiągają liczne sukcesy, są to m.in.:

– Scott Jurek (ultramaratończyk),

– Oktawia Nowacka (pięciobój, olimpijka)

,– Carl Lewis (sprinter olimpijski),

– Jim Morris (kulturysta),

– Amanda Reister (bokserka),

– Molly Cameron (kolarz),

– Brendan Brazier (triathlonista).

*Wykorzystano materiały z książki: „ Żywienie w sporcie” Anita Bean.

Sandra Kwiatkowska