Biegający Ortopeda: uzależniające korzyści dla mózgu

23 września 2020
Biegający Ortopeda: uzależniające korzyści dla mózgu

Bieganie może być bez wątpienia uzależniające. Poprawia kondycję i dodaje energii. Korzystny wpływ na nasze zdrowie w wielu aspektach jest bezdyskusyjny. Sprawia np., że możemy kontrolować naszą wagę i po prostu lepiej się czuć. Na takiej regularnej aktywności zyskuje rówież mózg, ale warto o niego odpowiednio zadbać.

Warto choćby wiedzieć, że już po 30. roku życia w mózgu zaczyna nieustannie ubywać tkanki nerwowej. Wczesna inicjatywa pozwoli nam na długie lata zapewnić sobie pełną sprawność umysłową. Dodam, że połączenia nerwowe zanikają szybciej rówież na skutek różnych uzależnień.

Zadbajmy o swój hipokamp

A w zasadzie o dwa, bo człowiek posiada po jednym hipokampie na każdą półkulę mózgową. Róg Ammona, czyli właśnie inaczej hipokamp to część naszego układu limbicznego, która znajduje się w przyśrodkowej części płata skroniowego. Jest odpowiedzialny za pamięć, wspomnienia, orientację w przestrzeni, a także emocje oraz produkcję nowych neuronów.

W trakcie umiarkowanego wysiłku fizycznego hipokamp powiększa się, co zwiększa zdolności poznawcze i sposoby przyswajania oraz zapamiętywania informacji. Wówczas dochodzi do długotrwałego wzmocnienia synaptycznego – tak zwanego LTP – które odpowiada za przenoszenie danych do pamięći długotrwałej. Dzięki temu wspomaga procesy uczenia się i wspiera szybkość przetwarzania informacji, które do nas docierają.

Przewlekły stres wywołuje jednak na hipokampie skutki odwrotne – zakłóca LTP i osłabia pamięć, a także redukuje ilość kreowanych wspomnień, powodując jednocześnie zanikanie już istniejących.

Bieganie pobudza produkcję nowych neuronów

Odpowiedzialne jest za to białko BDNF, czyli neurotroficzny czynnik pochodzenia mózgowego. Wpływa ono na układ nerwowy – ośrodkowy oraz obwodowy – wspierając przetrwanie istniejących już neuronów oraz pobudzając wzrost nowych. Udowodniono, że im dłuższy i regularniejszy był wysiłek fizyczny, tym liczba powstających komórok nerwowych była większa.

Za plastyczność mózgu oraz lepsze działanie funkcji poznawczych odpowiada również I
GF-1, czyli insulinopodobny czynnik wzrostu. Wspiera on proces przeżywania neuronów, a w konsekwencji wspomaga procesy uczenia się i wzmacnia pamięć. Jego stężenie wzrasta w mózgu podczas intensywnej aktywności fizycznej.

Dodatkowo bieganie ogranicza ryzyko związane z wystąpieniem udaru mózgu, choroby Alzheimera oraz depresji.

Lepsze zaopatrzenie w tlen w trakcie umiarkowanego wysiłku wywołuje pozytywne zmiany w układzie naczyniowym mózgu. Mówiąc prościej – mózg jest lepiej zaopatrywany w krew i tym samym lepiej dotleniany. Poprawia się zdolność wchłaniania substancji odżywczych, zyskujemy energię, wzmacnia się motywacja do treningów oraz poczucie własnej wartości. Badania pokazują, że gdy biegamy czujemy się lepiej, jesteśmy weselsi i mamy więcej energii do działania. To głównie za sprawą wydzielanych w trakcie aktywności fizycznej endorfinom, które odpowiedzialne są za uczucie popularnego zjawiska euforii u biegacza.

Regulowanie apetytu, a wysiłek fizyczny

Badania przeprowadzone na sportowcach biegających na bieżni pokazały, że po treningu spada stężenie greliny, czyli hormonu odpowiedzialnego za pobudzanie apetytu. Wskazano jednak, że najlepsze efekty w utracie masy ciała daje nie tylko umiarkowana aktywność fizyczna, ale także odpowiednia dieta oraz prawidłowa regeneracja. Brak snu przyczynia się do wzrostu graliby, a tym samym zwiększa apetyt.

Na Uniwersytecie w Plymouth wykazano również związek pomiędzy wysiłkiem, a odejściem od uzależnienia. Obszary mózgu odpowiedzialne za nałogi są mniej aktywne po treningu.

Bieganie dotlenia, poprawia koncentrację i zdolności poznawcze. Wzmacnia pamięć i pozwala zapobiegać chorobom. Dzięki temu możemy dłużej zachować plastyczny i bystry umysł oraz umiejętność logicznego myślenia, a wydzielane hormony szczęścia dodatkowo wzmocnią nasze codzienne zmagania ze stresem.

Tak więc – przyjemnych treningów!

Biegający Ortopeda

 

Źródła: