Biegający Ortopeda: ryzykujesz, gdy siedzisz więcej niż 9 godzin dziennie

10 listopada 2020
Biegający Ortopeda: ryzykujesz, gdy siedzisz więcej niż 9 godzin dziennie

Obawa przed zachorowaniem na chorobę nowotworową dotyczy nas wszystkich. Jest rzeczą naturalną, że oczekujemy od naszego państwa systemu opieki medycznej, który zaoferuje łatwo dostępne, skuteczne i nowoczesne leczenie. Musimy pamiętać, że nie wszystko jest w gestii systemu. Pewne czynniki ryzyka zaistnienia choroby nowotworowej zależą od nas samych.

Oczywistą sprawa jest konieczność wykonywania systematycznych badań profilaktycznych (np. mammografii, cytologii, kolonoskopii itp ), które pozwolą wykryć czynniki ryzyka lub chorobę we wczesnym, całkowicie wyleczalnym stadium.

Czego nie zastąpi lek

Niezmiernie ważnym elementem jest budowanie świadomości pacjentów o konieczności systematycznych badań i programów profilaktycznych oraz zdrowym stylu życia. Do świadomości publicznej przebija się informacja, że palenie tytoniu, zła dieta czy nadużywanie alkoholu to czynniki ryzyka nowotworów, ale niewiele osób ma świadomość, że systematyczna aktywność fizyczna ma również wpływ na ograniczenie ryzyka zachorowania na nowotwór złośliwy.

Moją ambicją jest przekonywanie do stwierdzenia, że „ruch może zastąpić lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu”. W ostatnich latach przeprowadzono szereg badań, których przedmiotem było znaczenie aktywności ruchowej w profilaktyce chorób nowotworowych.

Niebezpieczna bezczynność

Badania naukowe dowodzą, że siedzący tryb życia zwiększa ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i błony śluzowej macicy. U mężczyzn siedzenie przez więcej niż 9 godzin dziennie może podnieść zachorowanie na raka jelita grubego nawet o 61%. Kobiety prowadzące siedzący tryb życia muszą się liczyć ze z większym ryzykiem zachorowania na raka jajnika lub piersi, a mężczyźni gruczołu krokowego.

Regularne ćwiczenia chronią przed rakiem jelita grubego, piersi, błony śluzowej macicy. Według niektórych badań systematyczna aktywność fizyczna może nas chronić przed rakiem płuca, wątroby, jajnika, prostaty, nerki i żołądka.

Naukowe dowody

Według Międzynarodowej Agencji Badań nad Rakiem (IARC) osoby regularnie ćwiczące mogą zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita grubego o ok. 25 % w porównaniu do osób mało aktywnych. Dowolne regularne ćwiczenia mogą obniżyć zachowanie na raka piersi nawet o 25%, natomiast raka błony śluzowej macicy o 20 %. Co więcej u tych, u których wykryto już nowotwór, aktywność fizyczna pozwala na zmniejszenie liczby nawrotów i śmiertelność po leczeniu tych nowotworów.

Tak więc warto się ruszać, ale nie zapominajmy o profilaktyce!

 

Biegający Ortopeda