Biegający Ortopeda: jak ubrać się na jesienne bieganie?

7 października 2020
Biegający Ortopeda: jak ubrać się na jesienne bieganie?

Nadeszła jesień, a wraz z nią chłody i deszcze. Dla biegaczy to dobra pora na treningi i przygotowania do kolejnego sezonu. Bieganie jesienią potrafi sprawić wiele przyjemności, ale jeśli się do tego dobrze nie przygotujemy, może nas szybko doprowadzić do infekcji górnych dróg oddechowych. Zatem w co się ubrać, aby bezpiecznie biegać o tej porze roku?

Właściwy strój to podstawa:

Zazwyczaj ubieramy się zbyt ciepło. Ogólna zasada, którą polecam stosować jesienią i zimą: ubieraj się tak, jakby za oknem było o 10 stopni więcej. Jeśli termometr pokazuje 15 stopni, ubierzmy się tak, jakbyśmy wyszli na spacer przy temperaturze 25 stopni.

Tak dobrany strój może wydawać się nieodpowiedni, gdy za oknem widzimy przechodniów w płaszczach i szalikach. Polecam jednak cierpliwość - po kilku minutach treningu będziecie już rozgrzani. W źle dobranym ubraniu bardzo szybko się spocimy i wówczas będziemy odczuwać każdy chłodny powiew na naszej skórze ze zdwojoną siłą, a wtedy bardzo łatwo o infekcję.

Ubieranie się „na cebulkę” to najlepsze rozwiązanie, gdy chcemy uprawiać bieganie jesienią. Zakładając kilka warstw odzieży gromadzimy ogrzane powietrze między nimi, co pomaga nam w ochronie przed zimnem. Dodatkowo, jeśli będzie nam zbyt ciepło, możemy w prosty sposób wyregulować temperaturę naszego ciała poprzez zdjęcie jednej z warstw.

I warstwa

Uważam ją za najbardziej istotną. Po angielsku jest ona określana jako baselayer, a po polsku jest to po prostu bielizna termiczna. Jest to najbliższa ciału warstwa, której zadaniem jest odprowadzanie wilgoci na zewnątrz przy jednoczesnym zatrzymywaniu ciepła. Powinno się ją zakładać niezależnie od warunków pogodowych.

Wielu producentów oferuje syntetyczne materiały, jak na przykład poliester. Naturalnym materiałem, który spełnia te same funkcje jest wełna merynosowa. Merynosy to owce, które żyją w bardzo skrajnych warunkach pogodowych, a ich wełna posiada wyjątkowe właściwości ochrony przed zimnem i zarazem odprowadzania wilgoci.

II warstwa

Odpowiada za izolację cieplną i zakładamy ją na pierwszą warstwę. Najczęściej są to bluzy z długim rękawem, również wykonywane z materiału, który odprowadza wilgoć na zewnątrz. Ta warstwa powinna być luźniejsza i grubsza, niż warstwa bielizny i nie powinna krępować ruchów biegacza. Jeśli panuje temperatura powyżej zera, a my planujemy krótki, acz intensywny wysiłek, można z tej warstwy zrezygnować.

III warstwa

Ta warstwa ma nas chronić przed wiatrem i deszczem. Najczęściej jest to kurtka z kapturem. Najlepszym wyborem jest kurtka z membraną, czyli z materiału oddychającego. Ważne, aby posiadała elementy odblaskowe, aby być widocznym na drodze. Czapka i rękawiczki także są potrzebne, gdy chcemy biegać jesienią. Na nogi zakładamy spodnie dresowe bądź legginsy (wedle preferencji). Gdy jest bardzo zimno (poniżej -10 stopni), wówczas należy założyć na nogi jeszcze jedną warstwę, np. poprzez połączenie legginsów i spodni dresowych.

Ponadto pamiętajmy - niekorzystne warunki pogodowe nie muszą nas ograniczać. Warto jednak odpowiednio się do nich przygotować. Nic nie daje takiej satysfakcji, jak przełamanie lenistwa i wyjście na trening!

 

Biegający Ortopeda