Biegający Ortopeda: jak radzić sobie z bólem po treningu?

21 października 2020
Biegający Ortopeda: jak radzić sobie z bólem po treningu?

Ból mięśni to oznaka pewnego nieprzygotowania naszego ciała na nadmierne obciążenie. Można tego uniknąć, stopniowo zwiększając obciążenia treningowe, w ten sposób adaptując i przyzwyczajając mięśnie. Z czasem ich wydolność będzie się zwiększać. Ból, który potocznie nazywany jest zakwasami, nie ma, wobec aktualnego stanu wiedzy, związku z kwasem mlekowym. Jest naturalną reakcją organizmu na zwiększony wysiłek fizyczny. Jak sobie z tym radzić, jak zapobiegać? O tym poniżej.

Jak przyspieszyć proces regeneracji mięśni?

  1. Ostrożne i delikatne rozciąganie pozwala stopniowo rozluźniać napięte mięśnie, co przyspiesza ich regenerację.
  2. Podobnie sprawa ma się z masażem wykonywanym przez terapeutę lub automasażem wykonanym przez nas samodzielnie z wykorzystaniem specjalnych wałków, piłek, masażerów.
  3. Sauna i ciepło pomogą rozluźnić naciągnięte mięśnie, poza tym wyższa temperatura poprawi krążenie.
  4. Ostrożny wysiłek – szczególnie polecany jest basen – gdyż woda powoduje, że ruch odbywa się w częściowym odciążaniu.

Jak zapobiegać bólom mięśni?

  1. Pamiętaj o rozgrzewce. Rozgrzane mięśnie są bardziej elastyczne i przez to mniej podatne na mikrouszkodzenia będące przyczyną bólu.
  2. Rozsądnie dozuj obciążenia!
  3. Rozciąganie po treningu, stretching przyspieszy regenerację i zmniejszy tendencje do nadmiernego napięcia mięśnia.
  4. (Auto)masaż po treningu
  5. Gdy nasze mięśnie „naprawdę” zostały zmęczone, schłodzenie zimną kąpielą czy zimnymi okładami będzie dla nich zbawienne
  6. Rada szczególnie ważna dla biegaczy. Po każdym treningu potrzebne jest „schłodzenie mięśni” – jest to kilka minut bardzo delikatnego truchtu, który pozwoli mięśniom eliminować metabolity powstałe w trakcie wcześniejszego intensywnego biegu.

Biegający Ortopeda