Biegający Ortopeda: czy warto pić sok z buraka?

4 listopada 2020
Biegający Ortopeda: czy warto pić sok z buraka?

W poprzednim wpisie przedstawiłem ogólne informacje na temat suplementów i suplementacji w sporcie. W dzisiejszym chciałbym omówić poszczególne substancje zawarte w suplementach, co do który istnieją wiarygodne dane literaturowe oraz badania naukowe na temat ich skuteczności. Jedną z takich są azotany. Należą do związków o potwierdzonej naukowo skuteczności działania w kontekście wysiłku fizycznego.

Czego pożądają sportowcy

Azotany (NO3-) przekształcane są w naszym organizmie w azotyny (NO2-), a te następnie w tlenek azotu (NO), najbardziej pożądaną substancję w tym przypadku przez sportowców. Tlenek azotu posiada właściwości rozszerzające naczynia krwionośne, co ma bezpośredni wpływ na dostarczanie do mięśni tlenu i substancji energetycznych. Tlenek azotu ma również wpływ na kurczliwość mięśni, hemostazę glukozy i wapnia. Tlenek azotu wpływa na metabolizm komórki, zmniejszając koszt tlenowy wysiłku. Dzięki temu, przyjmowanie azotanów, poprawia tolerancję wysiłku u sportowców na różnych poziomach wytrenowania w sportach wytrzymałościowych.

Dla krótkodystansowców i piłkarzy

Suplementacja azotanów przynosi szczególne korzyści w sportach, w których dominuje wysiłek interwałowy, w dyscyplinach, w których zawodnicy używają włókien mięśniowych szybkokurczliwych (włókien typu II) np. biegach na krótkich dystansach czy piłce nożnej. Czas wysiłku o dużej intensywności w których suplementacja azotanów może być skuteczna wynosi około 30 minut. Badania australijskich naukowców wykazują, że stałe przyjmowanie azotanów jest bardziej efektywne. Uważa się, że dobowa dawka azotanów mieści się w przedziale 321-1140 mg.

2-3 godziny przed wysiłkiem

Warzywa takie jak burak, szpinak, rukola są cennym, naturalnym źródłem azotanów. Dieta bogata w warzywa będące dobrym źródłem azotanów może być skutecznym rozwiązaniem suplementacji mającym na celu poprawę wyników sportowych. Ostatnio szczególną uwagę poświęca się burakowi. Otóż to warzywo nie jest jedynie źródłem azotanów. Odkryto również jego właściwości antyoksydacyjne, dzięki zawartości w nim związków betacjaninowych i polifenowywch. Związki te wykazują działania antyoksydacyjne i przeciwnowotworowe. Sugeruje się, że azotany podane w małej objętości są bardziej efektywne. Taką formą jest naturalny skondensowany sok z buraka, który powinien być wypijany 2-3 godziny przed planowanym wysiłkiem. Stąd też sugestia do wszystkich biegaczy, aby wybierać naturalne źródło azotanów i pić sok z buraka.

Biegający Ortopeda