Biegający Ortopeda: czy bieganie odchudza?

27 stycznia 2021
Biegający Ortopeda: czy bieganie odchudza?

Otyłość to narastający problem nowoczesnych społeczeństw. Nie podlega dyskusji, że konsekwencje otyłości mają wpływ na wiele aspektów naszego zdrowia. Natomiast okres noworoczny to moment, w którym podejmujemy różne zobowiązania, bardzo często dotyczące zmiany stylu życia. Jednym z nich jest początek przygody z bieganiem. Jak zatem połączyć powyższe aspekty? Czy bieganie pomoże nam schudnąć?

Co do jednego zgadzamy się wszyscy: nadwaga i otyłość powoduje ryzyko rozwoju chorób układu sercowo-naczyniowego, takich jak m.in. choroba wieńcowa, zawał serca, nadciśnienie tętnicze, udar mózgu, ale także – ryzyko cukrzycy, nowotworów, choroby zwyrodnieniowej stawów. Coraz częściej wyniki badań wskazują na większe ryzyko ciężkiego przebiegu COVID-19 przy współistniejącej otyłości. Warto o tym mówić głośno, byśmy jako społeczeństwo przestali bagatelizować problem, jakim jest nadwaga i otyłość.

Z kolei okres noworoczny sprzyja podejmowaniu różnych zobowiązań związanych ze zmianą stylu życia, a na szczycie listy jest zazwyczaj deklaracja związana z utratą nadprogramowych kilogramów. Jednym ze sposobów walki z nadwagą jest wysiłek fizyczny – również ten najpopularniejszy, czyli bieganie. Całkiem logicznie, gdyż bieganie jest najprostszą formą ruchu i aktywności fizycznej.

Czy zatem bieganie odchudza?

Warto podkreślić, że to przede wszystkim prawidłowa i zbilansowana dieta jest kluczem w walce z niechcianą tkanką tłuszczową. Oczywiście, racjonalnym sposobem na zrzucenie kilogramów jest połączenie zdrowego odżywiania z mądrze przemyślaną aktywnością fizyczną. Sport wspomaga dietę i podtrzymuje uzyskane nią efekty.

Sposób, w jaki ruszymy się z kanapy i wyjdziemy na biegowe ścieżki musi być przemyślany i zaplanowany. Uważam, że osoby nieaktywne do tej pory, po 35. roku życia powinny odbyć konsultacją lekarską w celu sprawdzenia, czy nie ma przeciwskazań zdrowotnych do aktywności. Jednocześnie warto podkreślić, że bezwzględne przeciwskazania do biegania są bardzo rzadkie. Należą do nich m.in. niewyrównana niewydolność serca, niestabilna choroba wieńcowa, niewydolność oddechowa oraz u chorych z zaburzeniami przewodnictwa i/lub zaburzeniami rytmu serca wywołanymi wysiłkiem. Bieganie ma nam jednakże przynosić korzyści, a nie może stanowić zagrożenia dla naszego zdrowia.

Ruch to zdrowie!

W listopadzie 2020 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) opublikowała nowe wytyczne dotyczące zalecanej aktywności fizycznej. Osobom dorosłym zaleca się tygodniowo 150–300 minut aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności lub 75–150 minut aktywności o dużej intensywności. Dorośli powinni również wykonywać co najmniej 2 razy w tygodniu ćwiczenia wzmacniające mięśnie.

Takie ćwiczenia o umiarkowanej lub większej intensywności, które obejmują wszystkie główne grupy mięśni przynoszą dodatkowe korzyści zdrowotne. Powinno się zacząć od niewielkiego wysiłku i stopniowo zwiększać jego częstotliwość, intensywność i czas trwania. Sugeruję, by zacząć od półgodzinnego marszu (zasada 10 tysięcy kroków dziennie), stopniowo wydłużając jego czas do godziny, a następnie dołączyć do marszu odcinki truchtu, także stopniowo je wydłużając. Celem jest osiągnięcie możliwości nieprzerwanego, 30-minutowego truchtu. Potem będzie tylko łatwiej.

 

Biegający Ortopeda