5 kilometrów – dlaczego warto biegać krótkie dystanse?

28 grudnia 2020
5 kilometrów – dlaczego warto biegać krótkie dystanse?

O tym, jak ważne jest bieganie i uprawianie sportu dla zdrowia i odporności wiedzą już chyba wszyscy. Ale wiedza to nie wszystko – kolejnym krokiem jest przejście do praktyki. Zatem… zaczynamy! Ruszamy na 5 kilometrów.

Największą popularnością krótkie dystanse cieszą się wśród osób rozpoczynających przygodę z bieganiem. I jest to w pełni zrozumiałe. Zaczynamy od mniejszego wysiłku i  mniejszych obciążeń, by z czasem rozwijać jedno i drugie. Nawet jeśli pierwsze kilka kilometrów to bardziej marszobieg niż bieg ciągły, liczy się fakt, że wyszedłeś/wyszłaś z domu!

Drugi powód, dla którego warto zastanowić się nad bieganiem tego typu dystansu mieści się w kategoriach… towarzyskich. Na 5 kilometrów wspólnego biegu łatwiej znajdziesz kompana niż na dużo bardziej wymagający półmaraton, prawda? A wspólny trening trudniej odwołać. Z sympatii i szacunku dla kolegi czy koleżanki założymy buty i kurtkę także przy mniej sprzyjających okolicznościach i warunkach pogodowych. I o to właśnie chodzi.

Trzecia sprawa, to ogólny czas poświęcony na aktywność fizyczną. Co prawda szczęśliwi czasu nie liczą, ale… W codziennym, nomen omen, zabieganiu dłuższy trening = więcej czasu poza domem, co niekiedy bywa dość mocnym hamulcem. Natomiast 5 do 10 kilometrów pokonamy w mniej niż godzinę, co oznacza, że z jednej strony zrealizujemy minimum aktywności fizycznej zalecanej przez lekarzy, fizjoterapeutów i ekspertów od zdrowia publicznego, a z drugiej – zrobimy coś dla siebie także pod kątem psychicznym: wyciszymy się, zresetujemy głowę, może nawet posłuchamy muzyki czy pośmiejemy w towarzystwie.

And last but not least – każdy od czegoś zaczynał, ale kto nie rozwija się, ten stoi w miejscu. A my chcemy biegać! „Piątkę” możecie więc potraktować dwojako: szlifować dokładnie ten dystans, za cel stawiając sobie przebiegnięcie go w coraz krótszym czasie, albo wpleść jako element planu treningowego do dłuższych wybiegań.

Pamiętajcie tylko, że jest to bieg praktycznie w całości realizowany jako wysiłek anaerobowy, czyli beztlenowy. Oznacza to, że trzeba dobrze rozplanować tempo – tak, by zakwaszenie było jak najmniejsze i byście mogli utrzymać określoną prędkość przez dłuższy czas, a przynajmniej przez 30 minut. Będzie to co prawda mało komfortowe, ale na pewno przyniesie korzyści także przy biegach na innych dystansach. Powodzenia!

I zapraszamy do udziału w Noworocznej Piątce – wbiegnijmy razem w Nowy 2021 Rok!

Więcej informacji: TUTAJ