Jak prawidłowo używać gum? #zostańwdomuAKTYWNIE i trenuj pływanie

9 kwietnia 2020
Jak prawidłowo używać gum? #zostańwdomuAKTYWNIE i trenuj pływanie

Najlepszym przyjacielem kolarza w dobie obecnych trudności jest rowerowy trenażer, natomiast pływakom pomagają gumy oporowe. Wprawdzie nic nie zastąpi treningu pływackiego przeprowadzonego w wodzie, aczkolwiek odpowiednie wykorzystanie gum pozwoli na odtworzenie podstawowych ruchów oraz umożliwi pracę nad siłą i wytrzymałością.

 

Jaki sprzęt wybrać? Równanie matematyczne

Kluczem do prawidłowego przeprowadzenia treningu jest rozwiązanie równania matematycznego, w którym składnikami będą sprzęt i technika, a wynikiem rozwój sportowy bez odniesionych kontuzji.

Gumy pływackie dzielimy pod względem generowanego przez nie oporu (w zależności od producenta dostępne są trzy lub cztery stopnie). Przy wyborze polecam obiektywne i rozsądne podejście do własnej siły i dopasowanie gumy do swoich możliwości. Ćwiczenia wbrew pozorom nie są łatwe, a odpowiednie ich wykonywanie uzyskamy dzięki systematyczności i odbyciu kilku sesji. Wybór gum generujących zbyt duży opór sprawi, że prócz mięśni zaangażujemy inne partie ciała (np. dolny odcinek kręgosłupa) lub zaburzymy schematy ruchowe wypracowane na pływalni (np. skrócenie ruchu).

Na co zwrócić uwagę podczas ćwiczeń?

Praca z gumami pozwala na kompleksowy trening mięśni brzucha, ramion oraz pleców. Bardzo ważne jest przy tym utrzymanie naprężenia mięśniowego i prawidłowej sylwetki.
O ile w pływaniu ważna jest rotacja i miękkość ruchów, to w przypadku treningu z gumami ważnym jest, by nie „bujać się” przy ruchach rękoma. Oczywiście, można nadać sobie płynność i dynamikę, ale nie może ona wpływać na pracę mięśni i odciążać ich zaangażowania.
Tak zwane powtórzenia negatywne, czyli powrót rąk do właściwej pozycji uzyskamy dzięki stałemu napięciu gum. W momencie odwodzenia rąk, przyrząd treningowy nie może tracić napięcia, mięśnie powinny być zaangażowane przez cały czas trwania serii powtórzeń.
Autokorekta. Ćwiczenia warto wykonywać przed lustrem lub poprosić drugą osobę o nagranie sesji. Pomoże to w eliminacji błędów i w utrwaleniu prawidłowej sylwetki i wzorców ruchowych.

Jak ćwiczyć?

Dzięki uprzejmości i zaangażowaniu Marcina Waniewskiego, trenera pływania i triathlonu, przygotowaliśmy dla Was film z zestawem przykładowych ćwiczeń wraz z kilkoma podpowiedziami. Marcin w merytoryczny i jasny sposób pokazał, jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia, a jego spostrzeżenia i doświadczenie pomogą Wam uniknąć wielu błędów.

 

Zachęcam do trenowania i szlifowania formy pływackiej w domu!

#zostańwdomuAKTYWNIE

Bartek Stępień

 

Marcin Waniewski

Marcin Waniewski to jedna z najbarwniejszych i najbardziej charyzmatycznych postaci polskiego triathlonu. Od ponad 20 lat szkoli pływaków i triathlonistów, a od 2001 organizuje prestiżowe zawody Malbork Castle Triahlon. Popularny „Wania” jest też aktywnym zawodnikiem. W 2019 wziął udział w Mistrzostwach Świata IRONMAN, które odbywają się na Hawajach. Pokonanie dystansu 3,9 km pływania, 180 km na rowerze i 42,2 km biegu zajęło mu 10 godzin i 5 minut.