LogowanieRejestracja
Strona główna

 AKTUALNOŚCI

Porady Trenera I-Sport: Historia Biegających Skarpetek – Rodzaje Skarpetek do Biegania
2017-04-06 11:47:04

Czy wiecie, że są 3 rozmiary skarpet do biegania? Nie chodzi o ich długość, bo tutaj to rozmiarów jest mnóstwo. Chodzi o ich grubość. I to grubość w jednym konkretnie miejscu, tzn. na spodniej stronie stopy, wokół pięty i wokół palców. Oprócz rozmiaru mierzonego grubością, jest jeszcze zasadniczo wybór 3 rodzajów materiału: bawełna, wełna i syntetyki.

Czy jest jeden idealny rodzaj skarpet? Niestety nie. Ale postaramy się Wam to trochę poukładać w głowach.

RODZAJ MATERIAŁU. Kupuj tylko skarpety z materiału odprowadzającego pot. UWAGA! Bawełna nie odprowadza potu; bawełna nasiąka potem. A więc bawełna zdecydowanie odpada i pozostaje wybór tylko między wełną lub syntetykiem. Nowoczesne syntetyki są zdecydowanie godne polecenia. Stopa się nie „zapieka”, nie gotuje i pozostaje sucha. Wełna oczywiście też, najlepiej „merino". A także wszelkie mieszanki wełniano-syntetyczne. Wybór między wełną a syntetykiem to już wybór w/g własnych preferencji, ceny, wzornictwa itd.

GRUBOŚĆ. W zasadzie można powiedzieć, że są 4 rodzaje grubości: ZERO (czyli bieganie w ogóle bez skarpet), a następnie cienkie (1-2mm grubości), średnie (2-4mm) i grube (powyżej 4 mm). Trzeba przetestować na sobie. Osoby z delikatną skórą stóp powinny na początek spróbować grubszych skarpet. Osoby, które nigdy nie zaznały w swoim życiu odcisków, mogą spróbować cienkich. Tutaj nie chodzi o amortyzację. Chodzi o ochronę wrażliwej skóry stóp i ewentualnie o dostosowanie termiczne (grube na zimną, cienkie na gorącą pogodę). Bieganie „na ZERO” (bez skarpet) odradzamy. Ewentualnie możesz, jeżeli chcesz, spróbować na krótkich dystansach, ale nigdy na dystansach długich (1/2 maraton i więcej). Mało jest rzeczy tak skutecznie nokautujących podczas biegu jak pojawiający się odcisk.

Co jeszcze można dodać? W sumie to 3 rzeczy:
1. NIE jest naukowo udowodnione, że skarpety kompresyjne „działają”. To bardziej kwestia działania na podświadomość, przyzwyczajenie i indywidualny komfort.
2. Nie ma znaczenia długość skarpety… tzw. „stópki” nie uczynią cię szybszym niż „podkolanówki”, i odwrotnie. Ot… kwestia gustu i „stylówy”
3. Uważaj z rozmiarem - dobrze dopasuj, ale nie idź w za małe, bo dłuższy bieg może pozbawić Cię nawet paznokcia
I jeszcze mały sekret na koniec. Proste rozwiązanie a działa. Jeżeli masz stracha, że podczas startu nabawisz się odcisków, wsyp sobie do każdej ze skarpet trochę talku przed biegiem. Chcesz poznać więcej naszych startowych trików, zapraszamy do naszego klubu i-Sport (www.i-sport.pl)

SCSAW foto

Stołeczne Centrum Sportu AKTYWNA WARSZAWA
ul. Rozbrat 26
00 - 429 Warszawa
NIP 526-25-19-160
Regon 017189671
NIP i REGON nadany Stołecznemu Centrum Sportu AKTYWNA WARSZAWA
służy tylko do rozliczeń płacowych z pracownikami zatrudnionymi w SCS AW
bip

Centrala Recepcja O/Rozbrat 26
rozbrat@aktywnawarszawa.waw.pl
tel: 22 162 72 00

Dział Marketingu:
marketing@aktywnawarszawa.waw.pl
tel: 22 1627217
Sekretariat
tel: 22 162 72 09
biuro@aktywnawarszawa.waw.pl